Lauamängude maailm

Memoir `44

On aasta 1944, 5. juuni. Ühel salajasel lennuväljal astuvad purilennukitele major  John Howardi juhitud sõdurid, kes kuuluvad briti eliit üksusesse. Nende ülesandeks on vallutada kaks silda Normandias. Sellega algas D-päev. Major Howard ja tema üksused üllatasid sakslasi, kes ei osanud oodata vaenlasi taevast. Väga kiirelt suutsid briti üksused oma ülesanded täita ja sillad hõivata. D-päeva esimene võit oli võetud.

Lahing on algamas ja sina oled üksuste juht. Ülejäänu on juba ajalugu.

250px-Memoir44_USBoxNii algab lauamängu “Memoir `44” esimene missioon.

Sõja teemalised lauamängud on meie seltskonnas tabu. Kui jutt läheb nendele suudavad kõik leida põhjuse, miks mitte mõnda neist mängida. Seepärast otsisin ma pikalt sõjamängu, mis mõeldud vaid kahele mängijale, sest oli väga raske saada kokku vähemalt kolme mängijat.  Ma teadsin ammu “Memoir ´44” olemasolust, ent otsisin siiski alternatiive. Viimaks jäin ikkagi pidama selle juures, kuna see tundus kindel ja turvaline valik.

“Memoir ´44” koosneb kuueteistkümnest missioonist. Need algavad D-päevale eelnevate missioonidega, mil kindlustati positsioone vaenlase tagalas, järgneb D-päev ja kõik järjestikused olulised lahingud. Alati on üheks pooleks sakslased ja teiseks pooleks liitlasväed.

Mängulaud koosneb kahest kaardist – üks kujutab tavalist maastiku, teine piirneb ühest küljest merega. Vastavalt missioonile tuleb valida üks neist. Lisaks on karbis kaks kuhja kuusnurkasid, mis tuleb vastavalt mängujuhendis olevale joonisele mängulauale asetada. Kuusnurkadel on kujutatud jõge, linnasid, metsa, mäge ja põõsastike, lisaks veel eraldiseisvad kujutised nagu sillad ja punkrid.

Asetanud kaardile kõik vajalikud kuusnurgad ja muu kraam, tuleb panna paika ka üksused. Jällegi vastavalt joonisele. Olenevalt ülesandest on valikus jalaväelased, tankid ja haubitsad, lisaks veel kaitset pakkuvad liivakotid, üksusi pidurdavad okastraadikuhjad ning “siilid”, mis leiavad enamasti kasutust ainult Normandia dessandi lahingutes. Memoir44

Üksuste liigutamine toimub kaartide abil. Vastavalt ülesandele jagatakse neid mängijatele kätte erinevalt. Näiteks mängu teises missioonis jagatakse saksa üksustega mängivale mängijale 4 kaarti, liitlaste väejuhile aga 5 kaarti. Kaarte on erinevaid – suuremas osas lubavad nad liikuda teatud arvul üksustel kas vasakus, paremas või keskmises sektsioonis. Nimelt on mängulaud punktiirjoonega jagatud kolmeks. On ka teisi kaarte nagu õhurünnak, kahurituli, vaenlase tagalas, meedik jne. Iga säärane kaart lubab mängijal teha erinevaid manöövreid vastavalt erireeglitele, mis välja toodud kaardil

Teinekord on ülesande juures ära mainitud ka erireeglid terve lahingu kohta. Näiteks on mõned mäed ületamatud või mõnedele üksustele lubatud rohkem kui teistele.  Ära on mainitud ka võiduks vajalike punktide arv. Võidupunkte saab aga enamjaolt vastase üksuste hävitamise eest, aga ka strateegiliselt tähtsate punktide vallutamise ja kontrollimise eest.

MemoirMen1Mängu mehaanika on lihtne – käi välja soovitud kaart, liiguta vajalikul arvul üksusi ja soovi korral vii läbi lahing. Lahing toimub nagu enamikes sõjamängudes täringute abil. Täringuid on kummalgi mängijal neli, mõne kaardi erireeglid lubavad lisada ka viienda või lausa kuuenda täringu. Mitme täringuga lahing toimub määrab ära aga see kui kaugel lahingusse astuvad üksused teineteisest on, lisaks tuleb arvesse võtta ka kaitset pakkuvad maastiku elemendid – mets, mägi, linn, põõsastik.

Kuuetahulisel täringul on kujutatud erinevad sümbolid – jalaväelane, tank, granaat, lipp ja tärn. Kui nüüd mängija ründab näiteks vastase jalaväe üksust siis iga veeretatud jalaväelase või granaadi kujutis lubab eemaldada ühe vastase jalaväelase. Lipp sunnib aga vastase üksuse oma positsioonilt taganema.

633Mängu kõige nõrgem koht ongi täringul veeretatud lahingud. Mina, kel pole täringutega kunagi õnne olnud, kannatan selles mängus tihti täringutest tingitud ebaõnne käes. Võin küll taktikaliselt vastasest üle olla, paigutada oma üksused kavalatesse kohtadesse ning meelitada vastane sellega lõksu, ent kui läheb lahinguks ehk täringute veeretamiseks jookseb reeglina kogu minu pingutus ja mõttetöö liiva. Rünnates näiteks vastase tankiüksust kolme täringuga (see eeldab jalaväelastega rünnates vastase üksusele külje alla pugemist) suudan ma alati veeretada kolm jalaväelast või mõne tärni sinna sekka, mis laias laastus tähendab null-tulemust (kui kaardil pole öeldud teisiti).

Täringutest sõltuvalt on juhusel selles mängus päris suur roll, kuid julgen väita, et hea väejuht suudab kätte sattunud kaartidega lahingu enda kasuks pöörata. Kui vaid nende pagana täringutega veaks

Lauamängule on olemas ka arvutis mängitav online-versioon, mis saadaval Steamist või “Days of Wonders” kodulehelt. Lisaks ka arvukalt laiendeid, mis viivad Teise Maailmasõja lahingud Aafrika kõrbetesse ja Venemaa lumistele tasandikele.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

Sildipilv

%d bloggers like this: